Kronkels van een 40-er van het mannelijk geslacht

Het is zo ver

Het is zover. De ouderdom heeft zijn intrede gedaan: ik moet aan de zuurstof ’s nachts.

Vandaag naar de KNO-arts geweest De arts begon met het voorlezen van een brief die hij naar de huisarts had gestuurd. Daarin werden nog even alle afwijkingen beschreven, evenals een scheef zittend neustussenschot dat niet aangepakt hoefde te worden omdat er geen sprake was van een esthetisch probleem. Hoewel ik dat zelf had aangegeven (knap word ik toch niet…grinnnn) is dat ook confronterend als een ander dat zegt. Zulke dingen wil je niet bevestigd hebben door een arts.

Vervolgens werden de uitkomsten van het onderzoek doorgenomen en werd mij medegedeeld dat ik 30 keer per uur last heb van slaap-apneu. Dat ik het het ergste heb als ik op mijn rug lig. Verder werd aangegeven dat ik heel veel snurk maar dat het daarbij niet uitmaakt hoe ik lig. Ook blijk ik niet mijn benen te bewegen als ik slaap, hetgeen met name fijn is voor degene die naast me ligt. Verder is mijn zuurstofgehalte niet goed en zag ik nog een hoop verontrustende zaken in schema’s en grafieken.

De arts heeft aangegeven dat de beste behandelmethode – mede bezien vanuit mijn scheve neus – de nasale CPAP-methode is. Dat betekent een kapje op mijn neus die lucht naar binnen duwt als ik zelf niet adem. Ik kreeg een boekje mee met informatie en er is een afspraak gemaakt met de longarts. Vervolgens stond ik weer buiten met een nieuwe aandoening: slaapapneu en het vooruitzicht dat ik in het vervolg met een kapje op mijn neus moet slapen.

Okay ik krijg er weer energie van – als het goed is – en zodoende zal ik me dus lekkerder gaan voelen. Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar het is ook wel een redelijke aanslag op mijn ego op dit moment. Met name het esthetische aspect (kapje, banden om je hoofd en slangen) staat me momenteel een beetje tegen. Knap zal ik niet worden, maar dit is wel effe iets anders. De eerste tekenen van verval hebben hun intrede gedaan. Ik moet nu denken aan het nummer van Doe Maar (popgroep uit mijn tijd): “je wordt ouder pappa geef het maar toe…… je wilt er alles aan doen maar je weet niet hoe…..je wordt ouder pappa”.

Gelukkig heb ik genoeg ego opgebouwd om dit op te vangen en ik zie er ook zeer zeker de voordelen van in….maar toch…….. waar was die informatie over de pil van Drion nou ook al weer……..

Eén reactie

  1. Karien

    Tja, dus toch……ja sorry (!!)
    En nu zuurstof ’s nachts, zodat de kwaliteit van slaap beter wordt en je meer energie krijgt. Dus het is wel ergens goed voor.
    Over het esthetisch aspect zou ik me niet al te veel zorgen maken, het is donker ’s nachts en we slapen met de ogen dicht.
    Zo, en dan beloof ik nu plechtig dat ik je niet meer zal plagen (of in ieder geval niet meer zo vaak)……xxx

    23 november 2010 om 7:01 pm